Gepost op

Hoe kies je zout?

Keukenzout

In de winkel kun je verschillende soorten zout kopen. De verschillende soorten hebben verschillende smaken. Als we het over zout hebben, bedoelen we meestal keukenzout. De scheikundige naam voor keukenzout is natriumchloride (NaCl). Wanneer het gaat over de effecten van zout gaat het vrijwel altijd over de effecten van het natrium.

Niet te veel natrium

Voor alle volwassenen geldt hoe dan ook het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Dit staat gelijk aan 2,4 gram natrium. Meer dan 85% van de Nederlandse bevolking krijgt meer zout binnen dan deze maximale hoeveelheid. Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram per dag.

Soorten zout met en zonder jodium

De meest bekende soort is keukenzout. Dit is geraffineerd zout en kun je kopen met en zonder toegevoegd jodium. Vroeger  zag je aan de naam of jodium was toegevoegd, dat heette Jozo. Jozo heeft tegenwoordig meerdere varianten en dus ook varianten zonder jodium. Kijk daarom goed op de verpakking of er jodium aan is toegevoegd. Lo Salt is een zoutmengsel waarin een deel van het natrium is vervangen door kalium en magnesium. Deze zoutmengels zijn niet geschikt voor mensen met slechte nieren en mensen die bepaalde plaspillen of onstekingsremmers gebruiken.

Zeezout is ongeraffineerd zout. Het bevat nog (hele) kleine resten van diverse mineralen. De aanwezigheid  van mineralen geeft een grijze kleur.

Himalayazout heeft veel kleuren en is een zout afkomstig uit de zee in de Himalaya. Er zijn verschillende soorten zeezout te koop, bijvoorbeeld fleur du sel dat meer mineralen zou bevatten en noir de sel. In zeezout kunnen resten van zware metalen als lood en kwik zitten.  De vraag is dus of dat wel zo gezond is. Verder zit er in zeezout geen jodium, maar wordt dat soms toegevoegd. Dat geldt ook voor Himalayazout.

We krijgen met het eten van brood ook zout binnen, Daarvoor wordt vaak broodzout gebruikt. Broodzout is gejodeerd keukenzout. De hoeveelheid keukenzout is wettelijk bepaald  en mag gebruikt worden in brood en broodvervangers. In biologisch brood wordt meestal geen gejodeerd zout gebruikt. Dat betekent dus dat mensen die dat eten, op moeten letten of ze voldoende jodium binnenkrijgen.

Hoe kies je nu je zout

Kijk naar de verhouding natrium en kalium in het zout. Deze zijn samen immers van belang voor de hoogte van je bloeddruk. Ook Himalayazout en Keltisch zout bevatten natrium. Probeer het natrium te beperken en te kiezen voor meer kalium. Kijk daarnaast naar het jodiumgehalte in het zout. Kies (zeker als je geen/weinig brood eet) voor een variant met voldoende jodium.

Dit is de belangrijkste informatie die je nodig hebt om zelf een gezonde keuze te maken. In onze opleiding gewichtsconsulent krijg je echter meer informatie, ook o.a. over  gezonde keuzes om hart- en vaatziektes te voorkomen en hoe je voldoende jodium binnen kunt krijgen. Voor de meeste klanten gaan deze details te ver, maar als iemand er een keer naar vraagt is het fijn als je dat toch uit kunt leggen.

Facebooktwitterlinkedin
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *