Gepost op

Is dat duur, zo’n gewichtsconsulent?

Mensen vinden het over het algemeen leuk om geld uit te geven. Als ze tenminste iets kopen wat ze nodig denken te hebben of waarvan ze denken dat hun leven meer glans krijgt. Nieuwe kleding, een nieuw apparaat, een leuke cursus, iets lekkers, een dienst die het leven gemakkelijker maakt. Wat ze lastiger lijken te vinden, is geld uitgeven aan begeleiding bij dingen die ze nog niet goed kunnen en waar ze last van hebben.

Waarom is dat? Waarschijnlijk omdat je een pakketje onzekerheden koopt. Als ik met jouw hulp mijn gewoontes moet veranderen en ik heb er geen vertrouwen in dat ik dat kan, dan is de kans toch groot dat het niet lukt? Dan koop ik dus een teleurstelling. Dat wil ik niet. En misschien schaam ik me ook wel dat ik hulp nodig heb. Dus vind ik het algauw veel geld. Zestig euro voor een gesprek van een uur? Wat heb ik dan gekocht?

Als je dit weet, snap je dat je uitdaging niet is om mensen uit te leggen dat het niet te duur is. Het gaat niet om duur of goedkoop. Het gaat erom dat je toekomstige klant het gevoel krijgt dat hij iets moois bij jou vindt. Iets wat hij nodig heeft of dat zijn leven meer glans geeft. En vooral iets wat kan lukken. Hoe meer je het kunt ‘vastpakken’ wat je koopt, des te makkelijker durf je het aan. Vandaar dat een begeleidingspakket met een bepaalde belofte beter verkoopt dan 3x een uur met jou praten. Dat het helpt als je op je site kunt zetten dat je deelnemers bijvoorbeeld na drie maanden een anderhalf punt hoger rapportcijfer voor hun energie kunnen geven. En zo zijn er nog veel meer manieren om mensen houvast te geven.

Iedere professional heeft zijn eigen manier nodig om potentiële klanten te raken met wat hij te bieden heeft. In onze opleiding tot gewichtsconsulent besteden we hier dus ook veel aandacht aan. En wat in het begin misschien nog wel belangrijker is dan je klant overtuigen: wennen aan het idee dat je echt wat te bieden hebt en dat je daar geld voor kan vragen. Dat je dat geld zelfs dubbel en dwars waard blijkt te zijn. Want veel goede gewichtsconsulenten zijn behoorlijk bescheiden, blijkt. 😉

Facebooktwitterlinkedin
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *