Gepost op

Mag ik nog wel brood eten?

boterham_beleg_smLiesbeth Oerlemans

De discussie over brood wordt soms genuanceerd gevoerd, maar vaak hoor je de uitersten. Aan de ene kant zeggen bijvoorbeeld paleo-aanhangers dat je weinig/geen graan zou moeten eten, omdat dit de darmwand aan zou tasten. Deze theorie is achterhaald. Aan de andere kant adviseerde het Voedingscentrum tot voor kort gemiddeld zeven boterhammen per dag. Dat is wel wat veel.

Wat moet je nu doen?

Volkoren producten bevatten vezels, vitamines en mineralen. Tevens is er aan (niet-biologisch) brood jodium toegevoegd. In de nieuwe richtlijnen goede voeding 2015 is het advies van de Gezondheidsraad ‘eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkoren producten’. En ‘vervang geraffineerde producten door ongeraffineerde’. Dat betekent: kies bij voorkeur voor de volkoren variant in plaats van bruin of wit brood.

Dus waar moet je op letten als je brood kiest?

  • Kies voor een volkoren brood. Let daar ook op als je speltbrood koopt. Het meeste spelt dat wordt verkocht, is wit brood. Volkoren betekent dat de hele graankorrel in het meel is meegenomen. Op het etiket zie je staan ‘volkoren’ als eerste ingrediënt. Bloem is geen volkoren. Ook een meergranenbrood bevat minder volkoren graan dan een volkorenbrood.
  • Vaak is brood van tarwe gemaakt. Kies bij voorkeur ook eens een brood dat van een ander graan is gemaakt. Varieer!
  • Voor de variatie kun je brood ook door andere voedingsmiddelen vervangen. Bijvoorbeeld havermout bij het ontbijt. Bij de lunch kun je (een deel van) het brood vervangen door een maaltijdsalade of een zelfgemaakte soep. Vind je dit lastig? Neem dan minstens wat rauwkost en fruit bij je lunch.
  • Als je minder brood eet, moet je er wel opletten dat je voldoende jodium binnenkrijgt.

Dit is belangrijke informatie die je als consument nodig hebt om zelf een gezonde keuze te maken. In onze opleiding gewichtsconsulent krijg je uiteraard meer informatie, ook o.a. over molensteen gemalen brood, spelt, de glycemische index en fytinezuur. Voor de meeste consumenten gaat dat te ver, maar als iemand er een keer naar vraagt is het fijn als je dat toch uit kunt leggen.

Facebooktwitterlinkedin

2 gedachten over “Mag ik nog wel brood eten?

  1. hallo, naar aanleiding van bovenstaande artikel heb ik de volgende vraag. Waar vind je jodium nog meer in dan in brood en zout? ik heb daar geen idee van, groet Elly
    ps bedankt voor al je interessante informatie

    1. Beste Elly, jodium zit veel in de zee dus ook in zeevis en zeewier vind je het. Verder niet zoveel, vandaar dat je snel een tekort kunt krijgen als je geen brood en geen zeeproducten eet.

      Groeten,
      Meijke van Herwijnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *